Fina hästar

Publicerad 2016-09-23 18:52:00 i Allmänt, Linsa Vimsalabim, Menai Christopher, Quantina WL,

Dagen har gått i ett precis hela dagen och nu är jag äntligen lite ledig. Åkte till stallet tidigt i morse och var där runt nio tror jag. Var ledig från skolan idag.
 
Först red jag Stoffe i ridhuset som faktiskt var rikigt fin idag. Red igenom P1an och det gör han ju bra men jag märker ju att han tappat massa styrka, med det kommer igen. Övade lite rörelser ur mästerskapsprogrammet som han faktiskt gjorde bättre än vad jag trodde. Ryggningarna som tidigare givit honom lite kortslutning var idag riktigt bra, vilken skillnad! Gäller bara att vara lugn själv så funkar det. Kul att han är så pigg och glad!
 
Sedan red jag Quantina i ridhuset. Hon var superfin! 
Började med att rida henne i rund och låg form när jag joggade fram, började med att rida långa och svaga skänkelvikningar för att lossa henne ordentligt då hon kändes lite stel till höger. Sedan samma sak i öppnorna, rund och låg och fokus på att hon fortfarande ska vara framme för skänkeln även om hon var het och låg på. Från början låg hon ganska mycket i min hand, men jag tycker mer om det än när hon släpper stödet. För ligger hon i handen så kan jag driva för att få henne att lätta av, annars får man inte någon bra kontakt tycker jag. 
I galoppen så hade jag samma fokus där, lösgörande plus lite slutor för att få henne rund och fram för skänkeln. Hon svarade rikigt bra på det arbetet och blev superfin även i galoppen. Tog sedan upp henne lite i formen och jobbade traven med öppnor och slutor. Avslutade med att rida igenom LA:P1 på henne för att få in dem flesta MSV:C rörelserna, tycker att det gick relativt bra. Svårt att hålla henne rund och kavr på tygeln i ökningarna, i skritten och även i enkla bytena. Enkla bytena är för svåra att hålla ihop hela vägen hittils. Men det blir betydligt bättre, så kul att rida henne! Tror att det här kan bli rikitgt bra! 
 
Vimsa fick sig en ordentlig promenad i rappt tempo i 40 minuter, välbehövligt för honom att skitta ur träningsvärken som han eventuellt hade från igår och samtidigt röra sig ordentigt men lugnt. Han var väldigt snäll och glad och blev glad över att bara få mysa lite och få en massa äpplen, mysdag. 
 
Nu sitter jag i bilen påväg till Lokes tävling i Jönköping. Vilket för mig innebär en hästfri helg. Mamma kommer att motionera hästarna och pappa har lovat att hjälpa till att mocka, tack snälla! Så jag ska njuta av en ledig helg, vi hörs igen imorgon. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia Lindblad

Hej jag heter Julia Lindblad, jag är 17 år och kommer från Vallentuna, Stockholm.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela